Astralis/.Über die Linie » III (for small choir, violoncello and timpani)

Wolfgang Rihm: Astralis (2001)

Wolfgang Rihm (*1952): Astralis (.Über die Linie » III), für kleinen Chor, violoncello und 2 pauken (2001).

Rie Miyama, percussioni
Dirk Wietheger violoncello
RIAS Kammerchor diretto da Hans-Christoph Rademann.

____
Work Introduction

Astralis is a slow meditation on the idea expressed in Novalis’ eponymous poem. The poet (1772-1801) foresaw “a strange, wondrous, shimmering future,” although his vision was a tragic one: “The body dissolved in tears.”
Considering this anticipation of a bleak future, Rihm imagined hymnal music to which the cello adds its voice, alternately singing and weeping. The two timpani remain in the background, their sound scarcely perceptible, mysterious, like faraway thunder.

[Astralis là một suy niệm về ý tưởng được thể hiện trong bài thơ cùng tên của Novalis. Nhà thơ (1772-1801) đã tiên đoán « về một tương lai kỳ lạ, kỳ diệu, lung linh », mặc dù tầm nhìn của ông là bi thảm: « Thân thể tan biến trong nước mắt. »
Xem xét sự dự đoán về một tương lai ảm đạm, Rihm tưởng tượng ra nhạc thánh ca mà cello đã thêm tiếng nói, luân phiên hát và khóc. Hai timpani (một nhạc cụ cùng họ với trống) tồn tại như một thứ nền, âm thanh của nó hầu như không thể nhận thấy, bí ẩn, giống như sấm sét xa xôi]